Fórum - Téma


Zašlapané projekty - Pohřbená dálnice


Fórum Pokec všeobecný Zašlapané projekty - Pohřbená dálnice




2009-03-21 21:35:34

Zašlapané projekty - Česká Televize

Pohřbená dálnice

Přes skvělé plány jsme po únoru 1948 místo kvalitních silnic začali budovat socialismus... Dokumentární cyklus o unikátních nápadech, projektech a objevech, které za minulého režimu nesměly spatřit světlo světa. Připravili J. Skalický, K. Bělohlavý a J. Večeřa

Nikdo nepochybuje o tom, že dálnice umožňuje nejen nejrychlejší, ale i nejbezpečnější provoz. A že bez kvalitní silniční sítě není možný hospodářský rozvoj. Československo bylo před válkou teprve třetí zemí v Evropě, která se do výstavby dálnice pustila. Po Německu a Itálii. Zatímco před válkou bylo Československo ve stavbě dálnice na špici, ještě nyní, po 70 letech, západní Evropu stále jen doháníme. Po únoru 1948 totiž dálnice nebyly v kurzu...

Stopáž: 17 minut – Rok výroby: 2009 – Česká televize

Česká televize :

http://www.ceskatelevize....2-22.03.2009-05:00-1.html

2009-05-03 15:09:51

Tohle se české televizi povedlo-těch dílů je víc.

Wally  
Walter von Hiler
2010-07-20 02:52:44

Viděl jsem tento dokument, byl velice pěkný, ostatně jako mnoho dalších ze "Zašlapaných projektů". Nedávno jsem po cestě ze Slavkova měl trochu času, a na jeden lépe přístupný kousek se byl podívat... Něco málo jsem i nafotil a natočil, video přikládám.

Most Píšť / Hitlerův most / D1 - 74,5 km

Most Píšť - video pořízeno dne 26.6. 2010

Obloukový most Píšť je jeden ze tří dodnes dochovaných velkých mostů, které se původně stavěly v letech 1939-1950 pro původní projekt dálnice spojující Prahu-Brno. Samotný most byl dokončen, až na izolaci vozovky, avšak nikdy nepoužíván pro svůj původní účel, neboť při obnoveném projektu stavby dálnice ze 70.let minulého století došlo ke změně vedení dálnice, a tak nad starým mostem vyrostl nový most, po kterém vede v současnosti D1 (76,5 km) a starý most je v současnosti využíván, ve dvou pruzích (původně směr Brno), pro místní komunikaci třetí třídy. Dva pruhy pro směr na Prahu jsou nevyužívány. Díky tomu se most jeví zajímavě nejen z konstrukčního hlediska jako celek (díky dvěma patrům nad sebou), ale i svým vzhledem.

Most Borovsko, původně budovaný přes Sedlický potok ve stejné době, je obecně mnohem známější, byť není vzhledem ke změně vedení dálnice díky výstavbě vodní nádrže nikterak využíván a přístup k němu je zakázaný. Kromě toho, že je známý z klipu Petra Kotvalda k jeho písni Mumuland zaujímá i díky tomu, že po výstavbě přehrady Švihov dnes vyčnívá jen pár metrů nad hladinou a díky tomu vyniká i jeho nedokončení, neboť dnes končí "uprostřed" vodní plochy přehrady, nikoliv nenápadně nad údolím zahalen stromy, jako dříve. Jinak řečený Hitlerův most (vzhledem k datu jeho výstavby) je v nepřístupném ochranném pásmu vodní nádrže Švihov, a tak je z dnešní D1 nezahlédnutelný. Více viz link -

Most Šmejkalka na 24 km dnešní D1 je tak jediným dochovaným velkým mostem budovaných s přestávkami pro starý projekt dálnice v letech 1939-1950, který dnes plně slouží svému původnímu určení. Je z nich díky 240 metrům také nejdelším z nich.

V rámci výstavby nové D1 v 70.letech 20.století bylo mnoho podobných staveb této doby buď zcela zlikvidováno nebo nahrazeno modernějšími / vhodnějšími mosty. Jednalo se například o mosty přes údolí Božkovského potoka u obcí Kunice a Božkov nebo velký most přes Sázavu u Hvězdonic.

Obloukovy, most, pist, hitleruv, czech, highway, dalnice, d1, patrovy, double, bridge, hitler, nissan, 300zx, turbo ...

2010-07-20 14:06:12

Pěkné záběry.Je to nad želivkou,pokud se nepletu.Odkud kam to vede?Já že to mám asi 50 km,tak bych se tam dojel podívat.

2010-07-20 14:55:22

Kolegové z okolí Želivy tam fotí docela často. Mělo by to být tady

http://www.mapy.cz/#mm=FP...34877888@y=134198112@z=15

Wally  
Walter von Hiler
2010-07-20 16:55:38

Ano, je to přesně to místo, jak uvedl MATTES. Přístup je tam jednoduchý, cesta poměrně slušná, na význam komunikace, a zabloudit se nedá. Maximálně, pokud pojedete směrem od Brna a sjedete na EXIT 81 , tak Vás to svede, jako mě, přes Vojslavice, byť je tam jakýsi obchvat vsi, nebo spíše hlavní, která vede mezi okrajem obce a dálnicí. Ale ves žádné významnější křížení komunikací nemá, takže najedete zase zpátky, jen se podíváte na kostelík a uděláte si vyhlídkovou projížďku obcí...

Otáčet se člověk ani nemusí, chce-li pokračovat dále, nejbližší nájezd na D1 druhým směrem je na 75 km, tedy kousíček od mostu, takže prakticky vzato, pokud se čolověk nechce kodrcat 10 km po silnici třetí třídy, je nejlepší sjet na EXIT 75 a směrem na Vojslavice to nejsou ani 2 km. Video je točeno právě z tohoto směru, otáčel jsem se, neboť mi video z této strany přišlo zajímavější.


Odpovědět